Prospective English Teachers’ Appraisal of their Digital Competence

Authors

  • Patricia Alejandra Muñoz Universidad Nacional de San Juan San Juan, Argentina munozalejandra9@gmail.com
  • María Victoria Sergo Universidad Nacional de San Juan San Juan, Argentina victoriasergo@gmail.com

Abstract

This paper is part of a lager research project named “Competencia digital de los futuros profesores de inglés: diagnóstico y valoración”, carried out at FFHA, UNSJ (Code 05-5152-M-17, Res. 011/18-FFHA). Such a project looks into prospective English teachers’ digital competence by examining the appraisal students undertaking the English Teaching degree (UNSJ) make of the use of ICT in their own education. It is a descriptive-exploratory study with a non-experimental design (Hernández Sampieri, Fernández Collado & Baptista Lucio, 2006). In order to collect data, surveys and in-depth interviews were conducted. As regards the results, they were interpreted quantitatively and qualitatively. The present study analyses the participants’ appraisal identified in the interviews only. To do so, the Appraisal Theory (Martin & Whie, 2005) belonging to the SFL approach has been followed, placing the focus on the attitude,
engagement and graduation systems. In addition, Ala-Mutka’s model of teachers’ digital competence has been adopted for the analysis. The results reveal that students tend to think high of the use of ICT in the learning process. However, they also show some areas of teachers’ digital competence have not yet been acquired by the participants.

Author Biographies

Patricia Alejandra Muñoz, Universidad Nacional de San Juan San Juan, Argentina munozalejandra9@gmail.com

es Profesora y Licenciada en Inglés, Universidad Nacional de San Juan. Magíster en la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera. Universidad de Jaén, España. Doctora en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Cuyo, Argentina. Es Profesora Adjunta en las cátedras de “Adquisición de Lenguas”, “Práctica de la Enseñanza” y “Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas” en el Profesorado de Inglés, de la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de San Juan. Investigadora en la en la misma universidad. Coordinadora del Área Inglés en escuelas de nivel primario y secundario de San Juan, Argentina.

María Victoria Sergo, Universidad Nacional de San Juan San Juan, Argentina victoriasergo@gmail.com

es profesora Universitaria de Inglés, egresada de la Universidad Nacional de San Juan. Actualmente se encuentra realizando una Maestría en Educación en la Universidad Nacional de Quilmes, Argentina. Se desempeña como docente en variadas instituciones de nivel secundario y es titular de la cátedra “Inglés I” de la Licenciatura y Tecnicatura en Archivística de la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de San Juan. También, desarrolla tareas de investigación como becaria, categoría iniciación, del CICITCA, y como profesora adscripta a proyectos de investigación de la Universidad Nacional de San Juan vinculados a la enseñanza del inglés con TIC.

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Published

2019-12-02

How to Cite

Muñoz, P. A., & Sergo, M. V. (2019). Prospective English Teachers’ Appraisal of their Digital Competence. Revista Estudios De Lenguas - RELEN, 2(1), 55–76. Retrieved from https://portalderevistas.unsa.edu.ar/index.php/Relen/article/view/1002

Issue

Section

Artículos