Perceptions of foreign language students during the pandemic:
Costa Rica
Keywords:
foreign language, students, online learning, perception, pandemicAbstract
This research analyses the perception of foreign language students during the COVID-19 pandemic, when the emergency of virtual teaching was implemented for language courses in Costa Rica. This study adopted a qualitative approach and was conducted during the confinement, from March 2020 to early 2022. The following variables were considered: students enrolled in English, French, Portuguese and Chinese courses. The results were presented descriptively and statistically in the three main parts: advantages, disadvantages and difficulties in the virtual learning of a foreign language.
References
Alvarado, B. (2021). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje de idiomas y culturas extranjeras: lo que nos viene enseñando el COVID-19. Revista Internacional de Humanidades, 8 (2), 55–62. https://doi-org.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/10.18848/2474-5022/CGP/v08i02/55-62
Benjelloun, A., Kaddari, F. et Kouchou, I. (2020). L’enseignement à distance pendant la crise de la Covid-19, enquête auprès des étudiants de la ville de Fès. Frantice.net, (18), 85-98. https://frantice.net/docannexe/file/1808/8.benjelloun.pdf
Cáceres Würsig, I., Arenas García, L., Echauri Galván, B., Muñoz Carrobles, D., Fernández Gil, M. J., Alonso Moreno, M. A. et García Hernández, S. (2020). Estudio sobre el aprendizaje de lenguas extranjeras en grados de la UAH durante el periodo de enseñanza virtual (COVID-19). Universidad de Alcalá. https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/49768/estudio_caceres_INFORME_2020.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Cervantes Cerra, D. (2021). En tiempos de pandemia: La enseñanza de lenguas extranjeras en la educación remota. Revista Boletín Redipe, 10 (8), 192–198. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1399
Durán Rodríguez, R. (2015). La Educación Virtual Universitaria como medio para mejorar las competencias genéricas y los aprendizajes a través de buenas prácticas docentes. [Tesis de Doctorado]. Universidad Politécnica de Cataluña.
Echauri-Galván, B., García-Hernández, S. et Fernández-Gil, M. J. (2021). Enseñanza virtual de lengua inglesa durante el confinamiento domiciliario: percepciones y reacciones del alumnado en una universidad española. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 26 (3), 603-621. https://www.redalyc.org/journal/2550/255070675008/html/
Fajardo Pascagaza, E. et Cervantes Estrada, L. C. (2020). Modernización de la educación virtual y su incidencia en el contexto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Academia y Virtualidad, 13 (2), 103–116. https://doi-org.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/10.18359/ravi.4724
García Merino, D. E. et Garzón Quintana, E. E. (2020). Entornos virtuales de aprendizaje de inglés como lengua extranjera [Tesis de Bachiller]. UCE.
Garduza A. M. et Toledo García, J. (2021) Educación virtual: aprendizaje de una lengua extranjera. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9 (30), 1-13. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2936
Gutiérrez Ochoa, S. M. et Díaz Torres, C.H. (2021). La educación virtual en tiempos de pandemia. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 6 (11), 131-149. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/8082
Hantem, A. (2020). Les conditions de l’enseignement à distance pendant le confinement dû au Covid-19 : cas de l’enseignement supérieur au Maroc. Hal open science, 1-16. https://hal.science/hal-02883214/document
Hens, L. (2021). Los efectos de la pandemia de la COVID-19 en la enseñanza de lenguas extranjeras: El paso de la enseñanza presencial a la enseñanza virtual. [Tesis maestría], Utrecht University.
Hodges, C., Moore, S., Locke, B., Trust, T. et Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Lassoued, Z., Alhendawi, M. et Bashitialshaaer, R. (2020). An exploratory study of the obstacles for achieving quality in distance learning during the COVID-19 pandemic. Education Sciences, 10 (232), 1-13. https://doi.org/10.3390/educsci10090232
Liu, L. (2020). La enseñanza de ELE en línea ante emergencia de salud pública. Estudio de caso: China. marcoELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (30). https://marcoele.com/ele-en-linea-china/
Martínez García, G. (2020). Recursos y herramientas comunicacionales ante los retos de la educación virtual. Correspondencias & Análisis, 12, 1–20. https://doi-org.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/10.24265/cian.2020.n12.10
Ngamaleu, H. R. N. (2020). L’apprentissage autonome virtuel d’étudiants confinés au Cameroun. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 17 (3), 117-129. https://doi.org/10.18162/ritpu-2020-v17n3-13
Ngandeu, B. (2017). Apprentissage en ligne quasi-synchrone et apprentissage mobile : deux façons de penser l’intégration des TIC pour l’apprentissage des langues au Cameroun. http://www.adjectif.net/spip/spip.php?article445
Pando, V. F. (2018). Tendencias didácticas de la educación virtual: Un enfoque interpretativo. Propósitos y Representaciones, 6 (1), 463–484. https://doi-org.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/10.20511/pyr2018.v6n1.167
Qotb, H. (2015). Vers une analyse de l'apprentissage des langues en environnements virtuels immersifs. Corela, 1-13. https://doi.org/10.4000/corela.3865
Tabiri, M, (2021). L’enseignement/ apprentissage en ligne du français langue étrangère au ghana : quels avantages d’un recours au numérique ? Akofena., 3 (4), 195-200. https://www.researchgate.net/publication/354629106_L%27enseignement_apprentissage_en_ligne_du_francais_langue_etrangere_au_Ghana_quels_avantages_d%27un_recours_au_numerique_Akofena_revue_scientifique_des_Sciences_du_Langage_Lettres_Langues_Communication_n
Tang, W. (2012). Utilisation des stratégies d'apprentissage d'une langue étrangère dans un environnement virtuel multi-utilisateurs en trois dimensions. Alsic, 15 (2). https://doi.org/10.4000/alsic.2521
Tolentino Quiñones, H. (2021). Uso del material auténtico en las aulas virtuales para el aprendizaje de un idioma extranjero. Revista Educación, 45 (1), 631-639. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42297
Williamson, B., Eynon, R. et Potter, J. (2020). Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 45 (2), 107-114. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641
Zambrano, R. Y. C., Aguayo, P. Y. M., Cedeño, N. J. V. et Alarcón, M. D. C. T. (2020). E-learning en el desarrollo de la comprensión auditiva y la expresión oral en el aprendizaje del idioma inglés en la Educación Superior. Revista Cognosis, 5 (2), 71-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8587919


