Practical training and practicum during pandemics:
a provincial program for teacher training
Keywords:
teacher training, reconnection, practical experiences of teaching, practicum, TICsAbstract
The main goal of this work is to analyse the programme and its dimensions: Redes de Revinculación y Acompañamiento Pedagógico (RRAP) (Networks of Reconnection and Pedagogical Support) and the virtual educational segment, which was implemented during the Mandatory Preventive Social Isolation in the context of the COVID-19 pandemic to favour practical training and the practicum experiences of the various teacher training academic programmes in the province of Salta. This programme was implemented across the whole territory of the province which made practical experiences possible, sometimes in face-to-face sessions, and sometimes mediated by ICTs. The RRAP has made it possible to build bridges in the farthest areas of Salta between community and school by reconnecting students at all educational levels: pre-school, primary, secondary and higher. The Programme was implemented as part of the actions conducted by the Provincial Ministry of Education, Culture, Science and Technology, under the coordination of the General Office for Higher Education and all managing boards for levels of education.
References
Carrizo, E. Y. (2022). Experiencias formativas que tejen redes de revinculación y acompañamiento pedagógica en tiempos de pandemia. Revista Fundación UOCRA, Revista Aulas y Andamios, Año 15, N° 36 Entre lo urgente y lo permanente: las estrategias de revinculación pedagógica.
Compilación narrativa. (2022). Repositorio en pandemia. Dirección General de Educación Superior Salta. https://dges-sal.infd.edu.ar/ sitio/publicaciones-2/
Pinau, P. y Ayuso, M. L. (2020) De saneamientos, trancazos, bolsitas de alcanfor y continuidades educativas: brotes, pestes, epidemias y pandemias en la historia de la escuela argentina. En I. Dussell, P. Ferrante y D. Pulfer (Eds.), Pensar la Educación en tiempos de Pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 19 – 29). UNIPE: Editorial Universitaria.
Suárez, D. (2022). Reinventar las prácticas, hacer escuela, construir memoria pedagógica. En S. Vazquez (Ed.), Memoria de una experiencia en tiempos de pandemia. La formación en la práctica docente en Salta a través del programa R.R.A.P (pp. 34-46). Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, Gobierno de Salta.
Resoluciones
Resolución CFE N° 366/20, Resolución CFE N° 367/20, Resolución Consejo Federal de Educación N° 368/20
Resolución N° 020/21 de la Secretaría de Planeamiento Educativo y Desarrollo Profesional Docente. Ministerio de Educación, Cultura, ciencia y Tecnología. Provincia de Salta.
Resolución 061/2021 de la Secretaría de Planeamiento Educativo y Desarrollo Profesional Docente. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología. Provincia de Salta.


