The construction of local identity through political discourse: the case of San Luis

Authors

  • Graciela Lucero Arrúa Universidad Nacional de San Luis San Luis, Argentina graluar@gmail.co

Keywords:

political discourse, appraisal system, puntanidad, identity construction

Abstract

Although the term puntanidad – which refers to the identity of the inhabitants of San Luis (Argentina) - has relatively recently been established in society through governmental actions and discourse, it has already been developed by others authors from perspectives as varied as History, Poetry, Discourse Analysis and Psychology (Tobares, 1999; Lobo, 2011; Trocello, 2004). This study presents an exploration of the lexico-grammatical and prosodic resources used in the instantiation of the puntanidad concept in a corpus formed by three speeches corresponding to Adolfo Rodríguez Saá (former Governor of San Luis), Alberto Rodriguez Saá (current Governor of San Luis) and Claudio Poggi (former Governor of San Luis). This investigation draws on the analytical framework proposed by the Appraisal System (Martin and Rose, 2003; Martin and White, 2005), which is based on Systemic Functional Linguistics (Halliday, 2004, 2014). The aim of the observation is twofold: (a) to contribute to the studies on categorization of Appraisal resources in Spanish, and (b) to explore differences and similarities among the speeches of these three politicians in relation to the type of meanings associated with the construction of San Luis identity and the resources used to express them. The results of this analysis are expected to help establish potential correspondences between the meanings emerging from this work and those established in previous studies on the subject, and thus promote the articulation between social and linguistic theories.

Author Biography

Graciela Lucero Arrúa, Universidad Nacional de San Luis San Luis, Argentina graluar@gmail.co

Graciela Lucero Arrúa es Profesora Adjunta en la cátedra Inglés de las carreras de la Facultad de Ciencias Físico- Matemáticas y Naturales de la Universidad Nacional de San Luis - Departamento de Educación y Formación Docente - Área Lenguas Extranjeras, San Luis, Argentina. Es Traductora Pública Nacional de Inglés egresada de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Es Especialista en Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera egresada del IFDC de San Luis. Actualmente se encuentra en proceso de elaboración del trabajo final de tesis de la Maestría en Inglés con Orientación en Lingüística Aplicada de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina..

References

Anthony, L. (2016). AntConc (Version 3.5.5) [Computer Software].

Tokyo, Japan: Waseda University. Disponible en: https://www.laurenceanthony.net/software

Baker, P., Gabrielatos, C., KhosraviNik, M., Krzyżanowski,

M., McEnery, T., & Wodak, R. (2008). A useful methodological synergy? Combining critical discourse análisis and corpus linguistics to examine discourses of refugees and asylum seekers in the UK press. Discourse & Society, 19(3), 273–306. https://doi.org/10.1177/0957926508088962

Bednarek, M. (2008) Semantic preference and semantic prosody re-examined. Corpus Linguistics and Linguistic Theory, 2008, 4 (2), pp. 119 - 139

Halliday, M.A.K. y Christian Matthiessen (2004). An Introduction to Funtional Grammar. (Third Edition). Great Britain: Hodder Education.

Halliday, M.A.K. y Christian Matthiessen (2014) Halliday’s Introduction to Functional Grammar (Fourth Edition). London/ New York: Routledge.

Hasan, R. (2009). The place of context in a Systemic Functional model. In M. Halliday y J. Webster (Eds.), Continuum Companion to Systemic Functional Linguistics. New York: Continuum International Publishing Group

Hood, S. y J. Martin (2005) Invoking attitude: the play of graduation in appraising discourse. Pontificia Universidad Catolica de Valparaiso. Revista Signos, 2005, 38 (58), pp. 195 - 220

Ley No II-0887-2014. Disponible en www.diputados.sanluis.gov.ar/diputadosasp/paginas/verNorma.asp?.

Lobo, C. (2011). La puntaneidad en el sXXI: continuidades y rupturas con el proyecto identitario del sXX. Red Nacional de Investigadores en Comunicación. ISSN: 1852-0308. Disponible en www.redcomunicacion.org/memorias/pdf/2011loloboclaudio.pdf

López Ferrero, C. (2008). La valoración y la emoción en español en discursos especializados. Actas del VIII Congreso de Lingüística General. Disponible en: http://www.lllf.uam.es/clg8/actas/ActasCLG8.pdf

Martin, J.R. y David Rose (2003). Working with discourse. Meaning beyond the clause. London, New York: Continuum.

Martin, J.R. y Peter White (2005). The Language of Evaluation: Appraisal in English. London/New York: Palgrave. Macmillan.

Park. E. (1928). Human Migrations and the Marginal Man. Publicado originalmente en American Journal of Sociology, 1928 (mayo), nº 33, p. 881-893. Recogido posteriormente

en el libro recopilatorio de Robert E. Park, On Social Control and Collective Behavior, editado por Ralph H. Turner, The University of Chicago Press, Chicago, 1967, p. 194-206. (Traducción al castellano de Emilio Martínez, Profesor Titular de Sociología Urbana, Universidad de Alicante). Disponible en http://www.ub.edu/geocrit/sn-75.htm#N_12_

Tobares, J.L. (1999) La Puntanidad. Disponible en http://biblioteca.sanluis.gov.ar/%5CPublicaciones%5CLA%20PUNTANIDAD.pdf

Trocello, M.G. (2004). Violencia simbólica y patrimonialismo: el caso San Luis. Disponible en www.psicopol.unsl.edu.ar/dic04_nota1.htm

van Dijk, T. (2006). Discurso y manipulación: Discusión teórica y algunas aplicaciones. Revista Signos 2006, 39(60), 49-74. DOI http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342006000100003

van Dijk, T. y Rodrigo Mendizábal (1999) Análisis del discurso social y político. Serie Pluriminor. Abya-Yala. Quito.

White, P. R. R. (2015). Appraisal Theory. The Internacional Encyclopedia of Language and Social Interaction, p. 1–7. doi:10.1002/9781118611463.wbielsi041

Published

2019-12-02

How to Cite

Arrúa, G. L. (2019). The construction of local identity through political discourse: the case of San Luis. Revista Estudios De Lenguas - RELEN, 2(1), 3–17. Retrieved from https://portalderevistas.unsa.edu.ar/index.php/Relen/article/view/999

Issue

Section

Artículos