Woman and tango: delusional seduction

Authors

  • Elda Mariana Campos Universidad Nacional de Salta; Salta, Argentina eldamarianacampos@yahoo.com.ar
  • Teresita del Valle Martínez Universidad Nacional de Salta; Salta, Argentina teresmartinez@yahoo.com.ar

Keywords:

tango, eroticism, fragmented body

Abstract

In tango lyrics, the erotic female figure constitutes a leitmotif of the genre's minimally developed stories, in which women represent the object of desire and belonging for men. Faced with the demands of the guapo, compadrito, or pimp, the milonguita seeks to construct an image of sensuality or eroticism that she deploys in a space that, although institutionally public, becomes prison-like. In both the tangos of the so-called Guardia Vieja and those of the Guardia Nueva, it is possible to perceive an aesthetic reduced to certain conventions, which she attempts to correspond to at the risk of fragmentation and ugliness. In accordance with the cultural transformations of the second half of the 20th century, both the spaces of tango canción and tango baile, as well as the roles of those who foster these practices, are changing. Ideals related to the figure of women and the experience of love are also changing, as can be seen in the lyrics of recent decades. Some lyrics from the three aforementioned moments in the history of tango are selected, and the strategies chosen for constructing the manifestations of eros are recorded, in order to examine and understand them in context.

Author Biographies

Elda Mariana Campos, Universidad Nacional de Salta; Salta, Argentina eldamarianacampos@yahoo.com.ar

es Profesora en Letras y Magister en Estudios Literarios, egresada de la Universidad Nacional de Salta. Ejerce la docencia en instituciones de nivel terciario y universitario, docente capacitador de la provincia de Salta, participa en proyectos de investigación, autora de artículos de investigación linguísticos- literarios.

Teresita del Valle Martínez, Universidad Nacional de Salta; Salta, Argentina teresmartinez@yahoo.com.ar

es Profesora y Licenciada en letras, egresada de la Universidad Nacional de Salta. Ejerció la docencia en instituciones de nivel superior y universitario, docente capacitador de la provincia de Salta, participa en proyectos de investigación, autora de artículos de investigación linguísticos- literarios.

References

Barthes, R. (1982) Fragmentos de un discurso amoroso. México: Siglo XXI.

Barthes, R. (1983) El grano de la voz. México: Siglo XXI.

Bataille, G. (2000) E erotismo. Barcelona: tusquets.

Dalbosco, D. M. (2010) “La construcción simbólica del arquetipo de la milonguera en las letras de tango”, en Amaltea. Revista de mitocnitica vol. 2.

Dorra, R. (2009) “Notas para pensar el erotismo”, en Eementos N* 75, vol. 16.

Hall, E. (1966) The Hidden Dimension. Garden City: Doubleday.

Paz, 0. (1996) La llama doble: amor y erotismo. Buenos Aires: Seix Barral.

Savigliano, M. E. (1993-94) “Malevos llorones y percantas retobadas: el tango como espectáculo de razas, clases e imperlalismo”, en Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología XIX. Buenos Aires.

Ulla, N. (1982) 7ango, rebelión y nostalgia. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Vroon, P. (1997) Smell: the secret seducer. Nueva York: Farrar, Strauss and Giroux.

Letras de tango

Salas, H. (1998) Las mejores letras de tango. Desde sus origenes a la actualidad. Buenos Aires: Ameghino. www.todotango.com

https://www.letras.com/estilos/tango/

http://milongueando.it/letras_testi_di_tango/index.html

Published

2022-04-01

How to Cite

Campos, E. M., & Martínez, T. del V. (2022). Woman and tango: delusional seduction. Revista Estudios De Lenguas - RELEN, 3(2), 33–40. Retrieved from https://portalderevistas.unsa.edu.ar/index.php/Relen/article/view/2322

Issue

Section

Artículos