Yarn figures: simple hobbies or texts of a universal language?

Authors

  • Lionel Azpeitia Investigador independiente Rosario (Santa Fe), Argentina lioaz@hotmail.com

Keywords:

string games, yarns figures, common language, ancient practice

Abstract

This work tries to shed light on an ancient practice shared by the vast majority of societies with an oral tradition and that, even today, through centuries and obstacles, indigenous peoples from all over the World continue to masterfully develop. Despite their peculiarities and mysteries, their uses and charm, from a European perspective, yarn figures were perceived as a mere game spread among primitive peoples (Furness Jayne, 1906). This is a perception still present in many current investigations that continue framing “thread games” in the field of playful, recreational and not serious activities. The objective, then, is to fully understand this practice, considering the various functions and their nature, which is many times sacred, other times, magical, and that communities envisaged in the pictures that formed from ropes knotted at their ends.

Author Biography

Lionel Azpeitia, Investigador independiente Rosario (Santa Fe), Argentina lioaz@hotmail.com

es Licenciado en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Rosario (UNR), Profesor de Nivel Medio por la Universidad Católica de La Plata (UCALP) y diplomado en Tecnologías de la Información y Comunicación en los procesos de enseñanza y en Construcción de la Ciudadanía por la Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES). Fue educador del Bachillerato Popular La Grieta (Pergamino, Bs. As.) También es responsable del proyecto sociocultural “Hilando América”, con el cual recorrió gran parte del continente latinoamericano realizando talleres educativos en comunidades indígenas, establecimientos educativos y centros culturales. Actualmente se desempeña como profesor reemplazante de nivel medio y trabajando en su primer libro sobre las figuras de cuerdas.

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Published

2020-10-27

How to Cite

Azpeitia, L. (2020). Yarn figures: simple hobbies or texts of a universal language?. Revista Estudios De Lenguas - RELEN, 2(2), 91–108. Retrieved from https://portalderevistas.unsa.edu.ar/index.php/Relen/article/view/1392

Issue

Section

Artículos