The discursive construction of fragmented Italian identity in the web short film “Dottore sono del sud” (2021)

Authors

  • Carolina Negritto Universidad Nacional de Córdoba Córdoba, Argentina e mail: carolina.negritto@unc.edu.ar

Keywords:

italian identity, stereotypes, discursive memory, discourse analysis, web short film

Abstract

Addressing a study of the discursive construction of Northern/Southern Italian identities in Italian filmic cultural products involves two considerations. On the one hand, it implies exploring modes and processes of constructing social thought, through which individuals build and are built by the “linguistic reality” that observes, conceptualises and states the “concrete reality”. Consequently, the reality conceived as plural, dynamic and socially constructed (Berger & Luckmann, 1991) allows us to assume the existence of heterogeneous realities mediated by meaning systems that individuals build from the specific characteristics of their historical, social and cultural contexts. On the other hand, studying the discursive construction of Northern/Southern Italian identities in the context mentioned above, entails assuming considering every film as a staging of the social arena -a symbolic area where groups express and take a stance in relation to each other, state their defining characteristics, and establish their historically recognised power relations (Sorlin, 1985) which, in the case of Italian identity, are deeply asymmetric (Negritto, 2016). This stratified social order of stereotyped identities, confirmed in discursive practices, can be analysed through the lens of Discourse Analysis, whose main tenet is based on the idea that every discourse is a meaningful and a key component of a social activity. In this sense, discursive analyses can be considered as social analyses (Van Dijk, 2000).

References

Abril Valdez, J. A. (2019). La afición por el cine ante la cultura digital: hacia una caracterización de la cinefilia 2.0. Zer, 24(47) 105-117

Achard, P. ([1983] 1999). Memória e produção discursiva do sentido, en Achard, P. y otros, Papel da memória, pp. 11-21. Pontes [traducción de J. Horta Nunes].

Altamirano, C. (2021). La invención de nuestra América. Obsesiones, narrativas y debates sobre la identidad de América Latina. Siglo XXI.

Amossy, R. y Herschberg Pierrot, A. (2001). Estereotipos y clichés. Eudeba.

Bar-Tal, D. (1994). Formación y cambio de estereotipos étnicos y nacionales: un modelo integrado. Psicología Política, 9, 21-49. http://www.uv.es/garzon/psicologia%20politica/N9-2.pdf

Berger, P., Luckmann, T. (1991). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Bourriaud, N. (2009). Postproducción. La cultura como escenario. AH.

Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. Conaculta.

Courtine, J.-J. (1981). Quelques problèmes théoriques et méthodologiques en analyse du discours, à propos du discours communiste adressé aux chrêtiens. Langages, 62, 9-126.

Dambone, C. y Monteleone, L. (2019). La paura dello straniero. La percezione del fenomeno migratorio tra pregiudizi e stereotipi. Franco Angeli.

Dijk, T. van. (2000). El discurso como interacción social. Gedisa.

Furlanetto, M. M. (2000). Semântica, estereótipo e memoria discursiva. Biblioteca on-line de ciências da comunicação. https://www.researchgate.net/profile/Maria-Furlanetto/publication/242684943_Semantica_estereotipo_e_memoria_discursiva/links/596ccb1aaca2728ca689d957/Semantica-estereotipo-e-memoria-discursiva.pdf

Goldman, N. (1989). El discurso como objeto de la historia. Hachette.

Hall, S. (1997). Who needs Identity? En S. Hall y P. Du Gay, Questions of Cultural Identity (pp. 1-7). Sage.

Jost, J. y Banaji, M. (1994). The role of stereotyping in system-justification and the production of false consciousness. British Journal of Social Psychology, 33(1), 1-27.

Lippmann, W. (2003). La opinión pública. (Trad. Guinea Zubimendi, B). Cuadernos de Langre. (Obra original publicada en 1922).

Negritto, C. (2016). Los estereotipos socioculturales en tres comedias cinematográficas italianas. Una perspectiva diacrónica (1984 - 2010). [Tesis de Maestría]. Universidad Nacional de Córdoba. Repositorio institucional de la Universidad Nacional de Córdoba: https://rdu.unc.edu.ar/bitstream/handle/11086/4197/Negritto%2C%20Carolina.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Pêcheux, M. ([1982] 2011). Leitura e memória: projeto de pesquisa. Trad de Tânia Clemente de Souza. En

Orlandi, E. (org.). Análise de discurso. Michel Pêcheux (pp; 141- 150). Pontes.

Pêcheux, M. ([1983] 2007). Papel da memória. Trad. de José Horta Nunes. En Achard, P. y otros. Papel da memória (pp. 49-56). Pontes.

Pêcheux, M.; Gadet, F. ([1977] 2011). Há uma via para a linguística fora do logicismo e do sociologismo? Análise de discurso: textos selecionados por Eni Puccinelli Orlandi. Pontes, p. 295-310.

Sansone, F. y Sansone, F. (18 de abril de 2018). Biografía. https://isansoni.it/2018/04/18/biografia/

Sorlin, P. (1985). Sociología del cine. La apertura para la historia de mañana. Fondo de Cultura Económica.

Tajfel, H. (1984). Grupos humanos y categorías sociales. Herder.

Vitale, A. (2007). Las memorias discursivas de mayo de 1810 como legitimación de los golpes militares en la Argentina (1930-1976). Signo & Seña, 18, 231-248

Zoppi Fontana, M. (2013). El análisis del discurso en Brasil: teoría y práctica. Signo & Seña, 24, 3-9

Published

2025-02-13

How to Cite

Negritto, C. (2025). The discursive construction of fragmented Italian identity in the web short film “Dottore sono del sud” (2021). Revista Estudios De Lenguas - RELEN, 7, 126–144. Retrieved from https://portalderevistas.unsa.edu.ar/index.php/Relen/article/view/4804

Issue

Section

Artículos