Reading comprehension in English from a multilingual perspective: didactic material for university chemistry students

Authors

  • María Gabriela Diaz Cortez Facultad de Lenguas Universidad Nacional de Córdoba Córdoba, Argentina mgabrieladiazc@unc.edu.ar

Keywords:

reading comprehension in English, higher education, plurilingualism, text genres

Abstract

Given the need to embrace the diversity  of verbal repertoires, as  well as  linguistic, cultural and aca- demic  experiences  of the students  who take the English course (module) at the Faculty  of Chemi­ cal Sciences, National University  of Córdoba, this article collects  proposals  of multilingualism-based didactics, such as  language contact, work  around text genres, transfer of common linguistic  compo- nents  among languages, emphasis  on reading stra- tegies  and metalinguistic  reflections.Through these approaches, together teaching context studies, we present a project for the elaboration of didactic  se- quences (Dolz and Gagnon, 2010).A survey of disci- plinary  bibliography  was  conducted.and some com­ mon genres (Bronckart, 2004; 2007) were identified. Samples of the identified genres were analysed, and some of the discursive and linguistic  elements  ob- served were chosen.for example.the vast presence of pan-Romance lexicón in English that enables  a transfer base. Considering this, didactic  sequences are being designed with the genres safety standards, textbook, research article and experimental section of a research article.We inelude activities of analysis and reflection on the context and genre, reading for compréhension, analysis  of discursive and linguistic aspects, as well as integration tasks. In 2019, part of the material was put to test, and although many as­ pects  remain to be investigated, it is  expected that the multilingual didactic  perspective adopted in this work  can contribute to the renewal of the existing didactic material in the area.

Author Biography

María Gabriela Diaz Cortez, Facultad de Lenguas Universidad Nacional de Córdoba Córdoba, Argentina mgabrieladiazc@unc.edu.ar

es profesora asistente de Lectocomprensión del inglés del Departamento de Idiomas con Fines Académicos, Facultad de Lenguas, para la Facultad de Cs. Químicas, Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Es MA in Spanish por la Universidad de Missouri y Especialista en Procesos y Prácticas de la Lectura y la Escritura por la Facultad de Lenguas, UNC. Es miembro del equipo InterRom de la misma institución donde participa en proyectos de investigación y en tutoría en curso de posgrado de la Especialización en Didác- tica de las Lenguas Extranjeras. Es traductora de inglés.

References

Beran, J.A. (2010). Laboratory Manual for Principles of Chemistry. EE.UU.: John Wiley & Sons Ltd. Disponible en Google Libros, https://bit.ly/33t5YRI

Bono, M. (2014). Entre lo propio y lo ajeno: el plurilingüismo en el discurso de los aprendien- tes. Quaderna, 2. Disponible en: http://quaderna.org/entre-lo-propio-y-lo-ajeno-el-plurilin- guismo-en-el-discurso-de-losaprendientes/

Bronckart, J. (2004). Actividad verbal, textos y discursos. Por un interaccionismo socio-discursivo. Traducción de Vicent Salvador y María José Carrión. Madrid: Fundación Infancia y Apren- dizaje.

Bronckart, J. (2007). Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas. Traducción de Gabriela Brochier. Villa Lynch: Miño y Dávila.

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investiga- ción Educativa, Vol. 18, Núm. 57, pp. 355-381.

Dolz, J. y Gagnon, R. (2010). El género textual, una herramienta didáctica para desarrollar el lenguaje oral y escrito. Traducción de Verónica Sánchez. Lenguaje, 38 (2), pp. 497-527. Disponible en: http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/3518/1/Art09-497. pdf

Doyé, P. (2005). Guide for the development of language education policies in Europe: from linguistic diversity to plurilingual education. Estrasburgo: Consejo de Europa. Disponible en: https:// rm.coe.int/intercomprehension/1680874594

Gumperz, J. (1977). Sociocultural knowledge in conversational inference. Saville–Troike (Ed.) Linguistics and Anthropology. Georgetown University Press, Washington D.C.: pp. 191– 211.

Lüdi, G. y Py, B. (2009). To be or not to be... a plurilingual speaker. International Journal of Multi- lingualism. 6(2), pp. 154-167.

Marchiaro, S. y Pérez, A. (2016). Plurilingüismo en la escuela: aportes para la formación del profesor de lenguas. Revista Digital de Políticas Lingüísticas, 8(8), pp. 146-159.

Published

2021-02-24

How to Cite

Diaz Cortez, M. G. (2021). Reading comprehension in English from a multilingual perspective: didactic material for university chemistry students. Revista Estudios De Lenguas - RELEN, 3(1), 53–66. Retrieved from https://portalderevistas.unsa.edu.ar/index.php/Relen/article/view/1693

Issue

Section

Artículos