Policies and pedagogies of social conflict:

Generational exchanges in self-organised educators from Salta (Argentina)

Authors

  • Gonzalo Sebastián Álvarez Universidad Nacional de Salta – IES N° 6017 Salta, Argentina e mail: geo.sebarez@gmail.com

Keywords:

self-organised, collective action, educators, affiliation, framing processes

Abstract

This article presents some research findings related to processes of collective actions performed by self-organised educators in the province of Salta. We focused on discourse practices and production in relation with different groups of educators who contributed to self-organisation processes resulting from various conflicts between 1991 and 2021. We also sought to know how, within these complex interconnections of relationships in collective struggles, convergence of meanings and senses are promoted between educators experienced in past struggles and young professionals skilled in “collective action” initiatives. The study is an ethnographic work that articulated different techniques of inquiry in face-to-face and virtual meetings, the study of documentary sources and the systematic counting of forms (content in social networks). The resulting interpretations would allow us, in principle, to think of the different groups of self-organised educators as agents of production and transmission of meanings. Faced with the opportunities and threats of the political context, educators mobilise consensus and collective actions, which is expressed in practices and discourses mixed with the “cultural narratives” of the province and produce pedagogies of social conflict and subjectivities aware of their local, labour, professional and militant histories.

Author Biography

Gonzalo Sebastián Álvarez, Universidad Nacional de Salta – IES N° 6017 Salta, Argentina e mail: geo.sebarez@gmail.com

es profesor y licenciado en Ciencias de la Educación, especialista en Derechos Humanos por la Universidad Nacional de Salta. Posee un magíster en Ciencias sociales y Humanidades con mención en Sociología por la Universidad Nacional de Quilmes de Buenos Aires. Estuvo adscripto en la cátedra de Educación Popular de la Universidad Nacional de Salta y actualmente se desempeña como docente en instituciones de educación superior en la Provincia de Salta. Ha participado en el proyecto de investigación tipo B del Consejo de Investigación de la Universidad Nacional de Salta Nº 2415/0 “Los textos de la enseñanza y las palabras de maestras/os; entre el conocimiento especializado, la experiencia social y la memoria colectiva. Estudio en clave intercultural en la Región” con la dirección de la profesora Rosa Evelia Guantay.

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Published

2024-12-20

How to Cite

Álvarez, G. S. (2024). Policies and pedagogies of social conflict:: Generational exchanges in self-organised educators from Salta (Argentina). Revista Estudios De Lenguas - RELEN, 7, 51–76. Retrieved from https://portalderevistas.unsa.edu.ar/index.php/Relen/article/view/4757

Issue

Section

Artículos