Opinion Article from a Multilingual Perspective: a Didactic Proposal for Approaching Environmental Issues in Current Argentina

Authors

  • Franco Martin Kendziura Universidad Nacional de Córdoba Córdoba, Argentina fkendziuraegmail.com
  • Ángeles Gerbaldo Universidad Nacional de Córdoba; Córdoba Argentina angigerbaldo@gmail.com

Keywords:

intercomprehension, textual genres, opinion article, environmental issues

Abstract

The main objective of this paper is to present the general guidelines of the didactic sequence entitled "Man and the Environment. Proposals for Addressing the Opinion Article Genre," which arose from the actions carried out by the InterRom research team at the Faculty of Languages ​​(UNC). The didactic material developed is proposed as a contextualized critical alternative for addressing environmental issues in the language teaching/learning process from a multilingual perspective (Candelier, 2007) anchored in the study of textual genres. In particular, the designed sequence aims to contribute to the development of language skills linked to the opinion article genre in students belonging to secondary educational institutions in Argentina, bringing into debate the ecological limits of economic growth and some economic and social aspects of development (Gudynas, 2012). Specifically, this didactic proposal addresses (neo)extractive activities such as the use of agrochemicals, deforestation in the province of Córdoba, fracking in Vaca Muerta, open-pit mining in northwestern Argentina, and sheep production in Patagonia. The opinion piece is addressed based on its specificities as a textual genre (Riestra, 2014; Schneuwly, 1997; Bronckart, 2004, 2007), and the argumentation, in light of the theoretical and methodological assumptions developed by Plantin (2011).

Author Biographies

Franco Martin Kendziura, Universidad Nacional de Córdoba Córdoba, Argentina fkendziuraegmail.com

es Profesor de Lengua ltaliana, Licenciado en Lengua y Literatura Italiana, Traductor Público Nacional de Italianyo Especialista en Didáctica de las Lenguas Extranjeras egresado de la Facultad de Lenguas de la Universidad Nacional de Córdoba. Integra el equipo de investigación InterRom (Intercomprensión en Lenguas Romances) de la misma Facultad y se ha desempeñado como Profesor Asistente del Módulo de Intercomprensión en Lenguas Romances (italiano, francés y portugués) del Departamento de Idiomas con Fines Académicos (H-UNC) en la Licenciatura en Comunicación Social de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Nacional de Córdoba.

Ángeles Gerbaldo, Universidad Nacional de Córdoba; Córdoba Argentina angigerbaldo@gmail.com

es Profesora de lengua lItaliana, licenciada en Lengua y Literatura ltaliana y Traductora Pública Nacional de Italiano, egresada de la Facultad de Lenguas de la Universidad Nacional de Córdoba. Integra el equipo de investigación InterRom (Intercomprensión en Lenguas Romances) de la misma Facultad.

References

Acosta, A. (2012). “Extractivismo y neoextractivismo: dos caras de la misma maldición”. Más allá del desarrollo, 1, pp. 83-118. México: Fundación Rosa Luxemburg/Abya Yala.

Bronckart, J. P. (2004). Actividad verbal, textos y discursos. Por un interaccionismo sociodiscursivo. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

Bronckart, J. P. (2007). Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas. Buenos Aires : Ed. Miño y Dávila.

Candelier, M. (Dir.) (2007). CARAP — Cadre de référence pour les approches plurielles des langues et des cultures. Strasbourg : Centre européen pour les Langues Vivantes/Conseil de l'Europe.

Furtado, C. (1975). El desarrollo económico: un mito. México: Siglo XI Editores.

Gudynas, E. (2012). “Debates sobre el desarrollo y sus alternativas en América Latina: Una breve guía heterodoxa”. Más allá del desarrollo, 1, pp. 2154. México: Fundación Rosa Luxemburg /Abya Yala.

Meissner, E.; Meissner, C; Klein, H; Steigmann, T. (2004). uroComRom - les sept tamis : lire les langues romanes des le départ. Aachen: Shaker Verlag.

Plantin, C, 8: Muñoz, N. 1. 2011). El Hacer argumentativo. Buenos Aires: Biblos.

Ranciére, ). (2007) El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Riestra, D. et al. (2014). Los géneros textuales en secuencias didácticas de lengua y literatura. Buenos Aires: Noveduc, Centro de Publicaciones educativasy material didáctico.

Schneuwly, B. (1997). La enseñanza del lenguaje oral y la lectoescritura en la perspectiva sociocultural. En Hacia un currítulo cultural: la vigencia de Vygotski en la educación. Madrid: Infancia y Aprendizaje.

Published

2022-04-01

How to Cite

Kendziura, F. M., & Gerbaldo, Ángeles. (2022). Opinion Article from a Multilingual Perspective: a Didactic Proposal for Approaching Environmental Issues in Current Argentina. Revista Estudios De Lenguas - RELEN, 3(2), 23–32. Retrieved from https://portalderevistas.unsa.edu.ar/index.php/Relen/article/view/2321

Issue

Section

Artículos